måndag 17 september 2012

Hudvårdsparty

Idag har jag haft Mary Kay hudvårdsparty, Sofia har ju blivit en hudvårdskonsult så gav tillslut vika om att vara värdinna. Jag hade sovit i Unbyn så tänkte att jag kliver upp kl 6 och åker med mamma och pappa in till stan på morgonen för då kan jag också börja i tid att baka eftersom man ska ju ha fika och så efteråt. När jag kom hem satte jag mig i sängen för att se The Big Bang Theory och äta frukost. Plötsligt vaknar jag kl 9.30 och halva min smörgås är kvar på fönsterbrädan bredvid sängen, jag hade somnat från frukosten. Då var jag trött.

Jag hann i alla fall baka tre sorter: Falsk toscakaka, kladdkakemuffins med fyllning och Eves blåbär- och vit chokladmuffins, alla blev jättebra och goda.

Det var i alla fall jättetrevligt och Sofia var väldigt duktig

Falsk toscakaka

Chokladkaka
4 st  ägg
6 dl  strösocker
3 dl  vetemjöl
2 tsk  bakpulver
8 msk  kakao
2 tsk  vaniljsocker
2 krm  salt
175 gram  margarin
Tosckatäcket
1 dl  ljus sirap
75 gram  margarin
2 dl  strösocker
1,5 dl  vispgrädde
200 gram  kokosflingor

GÖR SÅ HÄR
  1. Börja med att sätta igång ugnen på 200 grader.
  2. Fortsätt sedan att göra själva kakan. Vispa ägg & socker vitt och poröst. Smält margarinet. Häll i de andra ingredienserna & blanda, i med margarinet sist.
  3. Häll upp smeten i en långpanna med bakplåtspapper i. In i ugnen i ca 15 min. Medans kakan är i ugnen gör du toscatäcket
  4. Lägg alla ingredienser i en kastrull värm och smält ihop allt. Rör så att du inte bränner smeten.
  5. När kakan varit inne sin kvart tar du ut den, häller smeten över & kakan och stoppar in den i ugnen igen ca 10 min så den får fin färg.
  6. Ta sedan ut kakan, Låt svalna & skär sedan rutor av denna kaka. Servera sedan

     

    Kladdkakemuffins med fyllning

    Muffins:
    4 ägg
    5 dl socker
    4 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    8 msk kakao
    3 dl mjöl
    200 g smält smör
    Fyllning:

    100 g smör
    2 tsk vetemjöl
    4 msk socker
    4 tsk kakao
    1 dl mjölk
    1 dl vispgrädde

    Muffins:

    Vispa ägg och socker poröst.
    Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner det i äggblandningen tillsammans med det smälta smöret.
    Rör till en slät smet.
    Klicka smeten i mazarinformar, antingen av aluminium eller papper.
    Fyll formarna till ungefär hälften.
    Grädda i 10-12 min i 200 grader.
    Fyllning:

    Smällt smöret i en kastrull. Tillsätt mjöl, socker och kakao. Rör om till en slät smet.
    Häll i mjölk och grädde och koka i hop tills det tjocknar, ca 5 min, och låt det svalna något.
    Häll det sedan i formarna över de kalla(svala) kakorna (inte så det täcker hela kakan utan lämna en liten kant runt om).  


     

    Eves Blåbär- och Vit chokladmuffins

    För 15 stora/30 små muffins:

    225 g smör

    2 dl socker
    3 st ägg
    4,5 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl mjölk
    150 gram FRUSNA blåbär
    100 g vit choklad


    Blanda rumstempererat smör med socker. Tillsätt ett ägg i taget och vispa mellan. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt mjölblandningen och mjölken om vart annat till smeten, vispa till jämn smet (den är ganska tjock). Hacka vit choklad i stora bitar (0,5x0,5 cm) och tillsätt i smeten, rör med en slev. Tillsätt tillsist blåbären, viktigt att dessa tas direkt från frysen för att inte krossa blåbären när man
    rör om så smeten blir färgad. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 12-14 minuter.

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar